'23 was mooi, '24 wordt beter

Elk jaarwisseling doe ik voor mijzelf een reflectie. Hoe ging het jaar? Heb ik mijn doelen behaald? Welke lessen heb ik geleerd? En wat worden de plannen voor het nieuwe jaar? In deze post doe ik een reflectie op ’23, en kijk ik vooruit naar ’24.

Door Tristan Hofman

Begin 2022 hakte ik voor mezelf een knoop door: ik wil vanaf September, na het afronden van mijn master, full time kunnen werken als zzper.

Om dat voor elkaar te krijgen had ik voor mezelf een plan opgesteld, waarin mijn focus lag op twee dingen:

    1. Consistent posten op LinkedIn
    2. Meer evenementen bezoeken

Na heel wat momenten van twijfel en een paar last-minute meevallers leek het er eind op dat ik het voor elkaar had gekregen: de laatste drie maanden van 2022 waren mijn inkomsten 500% hoger dan aan het begin van het jaar. Ruim voldoende om rond te komen als zzp’er.

Aan het einde van het jaar doe ik altijd een reflectie, en om mijn gedachten wat meer te ordenen besloot ik eind 2022 een blogpost te schrijven over de groei die ik had doorgemaakt. Mijn hoop was dat andere beginnende zzp’ers iets zouden kunnen leren van mijn aanpak, om het vervolgens zelf hopelijk nog sneller of makkelijker voor elkaar te krijgen.

In deze blogpost deed ik ook alvast een blik vooruit, naar 2023. Want hoewel het natuurlijk leuk is om een aantal maanden genoeg inkomen te hebben gehad, was het nog lang geen tijd om achterover te leunen. Tegenovergesteld: ik wilde niet alleen dat niveau onderhouden, maar verder groeien.

Dus net als het jaar ervoor had ik daarvoor een plan uitgewerkt. Een plan dat me zou kunnen helpen om die volgende stap te zetten. En dat bestond uit de volgende drie elementen:

    1. Blijven doen wat ik in 2022 had gedaan- content maken op LinkedIn en evenementen bezoeken
    2. Een nieuwe vorm van content gaan produceren, namelijk een podcast
    3. Mijn eigen trainingsmateriaal gaan ontwikkelen zodat ik mezelf beter kon gaan onderscheiden

Terwijl ik dit schrijf hebben we 2023 achter ons gelaten, dus het is tijd om weer een reflectie en vooruitzicht te delen. Want doelen stellen kunnen we allemaal, maar heb ik ook gedaan wat ik wilde doen?

Reflectie op 2023

Laten we kijken naar het eerste doel. Doorgaan met content produceren op LinkedIn, en netwerkevenementen bezoeken. Als ik kijk naar het eerste component, content blijven produceren, is dit goed gelukt. In 2022 haalde ik ongeveer 100.000 impressies op LinkedIn, en in 2023 was dit ongeveer 180.000. Bijna een verdubbeling dus.

Een trend die ik dit jaar weer hoop door te zetten.

Als ik kijk naar het tweede component, evenementen blijven bezoeken, is dit ook aardig goed gegaan. Ik sloot me aan bij diverse netwerkclubs, en bezocht (vaker dan ik als introvert comfortabel vind) een hoop events waar ik veel nieuwe mensen en opdrachtgevers heb leren kennen. Dit blijft voor mij echter wel de meest lastige: ik drink eigenlijk niet, ga het liefst vroeg naar bed, en socialisen na een lange werkdag koste me ontzettend veel energie.

Gelukkig heb ik daar ook een mooie werkwijze in gevonden: ik ga vaker samen op pad met extraverte vrienden en collega’s. Als het even kan ga ik bijvoorbeeld samen met Jeroen Zuidberg op pad- de meest extraverte, sociale, energieke persoon die ik ken. We vormen op events een geweldig team: Jeroen legt moeiteloos verbinding, ik kom moeiteloos tot diepgang. Netwerken is op die manier een stuk beter te doen.

Dan het tweede doel: een nieuwe vorm van content maken, in de vorm van een podcast.

Dit is ook aardig gelukt. Aardig, omdat er uiteindelijk 14 afleveringen van in totaal 18,5 uur online zijn gekomen. Maar ook aardig, omdat ik minder consistent was dan ik had gehoopt. Toen de podcast eenmaal een beetje begon te lopen begon ik mezelf torenhoge verwachtingen op te leggen, waardoor de vaart er compleet uit ging. Twee maanden lang heb ik toen geen podcasts gemaakt. Gelukkig heb ik mezelf uiteindelijk herpakt, en het jaar afgesloten met iets meer dan 1500 luisteraars.

Dan het laatste doel: mijn eigen trainingsmateriaal ontwikkelen om mezelf beter te kunnen onderscheiden.

Op deze ben ik misschien wel het meest trots. Toen ik het artikel schreef had ik namelijk gedacht dat het nog wel een aantal jaar kon duren voordat mij duidelijk zou worden waar ik iets over zou willen zeggen. Maar door een mooie kans bij het Waterbedrijf Groningen en door simpelweg te beginnen met het opschrijven en structureren van mijn eerste gedachtenspinsels was mij een aantal maanden later al duidelijk waar ik mij op zou richten: verbinding en communicatie (in teams). Uiteindelijk ontstond daaruit de ACE Methode, en zelfs voordat ik mijzelf hier actief mee ging profileren leidde het al tot 50% van mijn jaaromzet.

Dat gezegd is daar nog genoeg aan te doen. Het boek (wat ik oorspronkelijk in 6 weken dacht te kunnen schrijven) is nog steeds niet af, en ik heb er nog niet echt actief content over gemaakt. Begin 2024 rond ik het boek af, en dan hoop ik daarvan écht de vruchten te kunnen plukken.

Al met al is de conclusie dat ik me dus best braaf aan mijn oorspronkelijke plan heb gehouden, en dat de resultaten daarvan ook mooi in lijn lagen met mijn verwachting.

En dat brengt me bij het volgende onderdeel: wat ga ik het komende jaar doen?

Vooruitzicht 2024

Ook voor het komende jaar heb ik een aantal doelen voor mezelf opgesteld waar ik me op wil focussen:

    1. Mijn Podcast Professionaliseren
    2. ACE als eigen concept lanceren en groeien
    3. Spark als bedrijf lanceren en groeien

Het eerste doel is om de podcast verder te professionaliseren, zowel als het aankomt op de productiekwaliteit als op mijn kwaliteiten als interviewer en gesprekspartner. Een van de manieren waarop ik bijvoorbeeld de productiekwaliteit wil verhogen is door naast audio ook video op te nemen, en om dit vervolgens in verschillende vormen als content te verspreiden. En om mijn kwaliteiten als gesprekspartner te versterken wil ik meer tijd spenderen aan de voorbereiding per gast en actiever in de leer gaan bij mensen die het in mijn ogen ontzettend goed doen. Mijn verwachting is dat dit de twee belangrijke ingrediënten zijn om uiteindelijk ook met gasten in gesprek te komen die nu nog verder van mij af staan, waarmee de podcast een groter publiek kan aanspreken.

Het tweede doel is om mijn ACE Methode te lanceren en te laten groeien, zodat ik hier ook actief inkomsten mee kan genereren. Organisaties die hun mensen willen helpen bij het ontwikkelen van communicatieskills, teamwork, en verbinding kunnen mij inschakelen voor workshops, trainingstrajecten, en lezingen. De grootste uitdaging is daarin vooralsnog het afmaken van het boek, waar vele malen meer werk in ging zitten dan ik aan het begin (buitengewoon naïef) dacht. Als het boek en al het bijbehorende materiaal af is kan ik vervolgens gaan inzetten op actieve promotie, en mijn verwachting is dat het balletje dan ook gaat rollen.

Het derde doel is om Spark als bedrijf te lanceren en te laten groeien. Uiteindelijk is wat ik doe namelijk onderdeel van een groter plan. Een verlangen en een missie om toe te werken naar een maatschappij waarin de mens centraal staat. Noem het ikigai, betekenis, purpose, start with why- het maakt niet uit. Mijn grote droom is dat onze maatschappij en de instituties die ons ondersteunen in onze ontwikkeling op zo’n manier ingericht kunnen worden dat we de dingen kunnen doen waar we goed in zijn, gelukkig van worden, en een positieve impact mee kunnen maken. Als eenpitter blijven freelancen is dan leuk, leerzaam, en een noodzakelijke eerste stap om te snappen hoe dingen in de wereld van ontwikkeling uberhaubt werken, maar uiteindelijk is die droom onhaalbaar in mijn eentje. Als ik écht verschil wil maken moet ik zorgen dat er leverage ontstaat door daar op grotere schaal met andere mensen naartoe te werken.

Heb ik even geluk dat ik waanzinnig getalenteerde mensen om me heen heb die die visie delen: Jeroen Brattinga, Lucy van der Meer, en Jeroen Zuidberg. We hebben onze krachten gebundeld om er voor te zorgen dat we impact kunnen gaan maken op grotere schaal, op een plek waar steeds meer uitdagingen verschijnen: organisaties. Binden en boeien, duurzame inzetbaarheid, bevlogenheid, vitaliteit, werkgeluk- het zijn in onze ogen allemaal symptomen van één onderliggende behoefte die niet (voldoende) wordt vervuld: zet de mens centraal in de organisatie. We bieden training, coaching, en advies, -het liefst op maat gemaakt-, om organisaties te helpen in de transformatie richting de mensvriendelijke organisatie. Zodat ze zich niet elke dag hoeven druk te maken over het blussen van brandjes, maar zodat ze weer kunnen gaan onderzoeken, innoveren, en ontwikkelen om onze toekomst mooier te maken. Deze maand (Januari 2024) zijn we live gegaan, en we zijn momenteel druk in gesprek met verschillende partijen om een pilot van onze diensten uit te gaan rollen.

Samengevat

2023 was een mooi jaar, en ik hoop dat 2024 daarin de overtreffende trap mag zijn. De doelen zijn ambitieus en vragen dat er flink aan de weg getimmerd moet worden, maar meer dan ooit voel ik dat ik op het juiste pad zit. Als alles mag uitpakken zoals ik het nu heb geschetst weet ik zeker dat ik volgend jaar trots als een pauw deze reflectie schrijf, maar de komende 11 maanden is het vooral nog even ‘kop d’r veur!’.

Tot gauw.