Laten we kijken naar het eerste doel. Doorgaan met content produceren op LinkedIn, en netwerkevenementen bezoeken. Als ik kijk naar het eerste component, content blijven produceren, is dit goed gelukt. In 2022 haalde ik ongeveer 100.000 impressies op LinkedIn, en in 2023 was dit ongeveer 180.000. Bijna een verdubbeling dus.
Een trend die ik dit jaar weer hoop door te zetten.
Als ik kijk naar het tweede component, evenementen blijven bezoeken, is dit ook aardig goed gegaan. Ik sloot me aan bij diverse netwerkclubs, en bezocht (vaker dan ik als introvert comfortabel vind) een hoop events waar ik veel nieuwe mensen en opdrachtgevers heb leren kennen. Dit blijft voor mij echter wel de meest lastige: ik drink eigenlijk niet, ga het liefst vroeg naar bed, en socialisen na een lange werkdag koste me ontzettend veel energie.
Gelukkig heb ik daar ook een mooie werkwijze in gevonden: ik ga vaker samen op pad met extraverte vrienden en collega’s. Als het even kan ga ik bijvoorbeeld samen met Jeroen Zuidberg op pad- de meest extraverte, sociale, energieke persoon die ik ken. We vormen op events een geweldig team: Jeroen legt moeiteloos verbinding, ik kom moeiteloos tot diepgang. Netwerken is op die manier een stuk beter te doen.
Dan het tweede doel: een nieuwe vorm van content maken, in de vorm van een podcast.
Dit is ook aardig gelukt. Aardig, omdat er uiteindelijk 14 afleveringen van in totaal 18,5 uur online zijn gekomen. Maar ook aardig, omdat ik minder consistent was dan ik had gehoopt. Toen de podcast eenmaal een beetje begon te lopen begon ik mezelf torenhoge verwachtingen op te leggen, waardoor de vaart er compleet uit ging. Twee maanden lang heb ik toen geen podcasts gemaakt. Gelukkig heb ik mezelf uiteindelijk herpakt, en het jaar afgesloten met iets meer dan 1500 luisteraars.
Dan het laatste doel: mijn eigen trainingsmateriaal ontwikkelen om mezelf beter te kunnen onderscheiden.
Op deze ben ik misschien wel het meest trots. Toen ik het artikel schreef had ik namelijk gedacht dat het nog wel een aantal jaar kon duren voordat mij duidelijk zou worden waar ik iets over zou willen zeggen. Maar door een mooie kans bij het Waterbedrijf Groningen en door simpelweg te beginnen met het opschrijven en structureren van mijn eerste gedachtenspinsels was mij een aantal maanden later al duidelijk waar ik mij op zou richten: verbinding en communicatie (in teams). Uiteindelijk ontstond daaruit de ACE Methode, en zelfs voordat ik mijzelf hier actief mee ging profileren leidde het al tot 50% van mijn jaaromzet.
Dat gezegd is daar nog genoeg aan te doen. Het boek (wat ik oorspronkelijk in 6 weken dacht te kunnen schrijven) is nog steeds niet af, en ik heb er nog niet echt actief content over gemaakt. Begin 2024 rond ik het boek af, en dan hoop ik daarvan écht de vruchten te kunnen plukken.
Al met al is de conclusie dat ik me dus best braaf aan mijn oorspronkelijke plan heb gehouden, en dat de resultaten daarvan ook mooi in lijn lagen met mijn verwachting.
En dat brengt me bij het volgende onderdeel: wat ga ik het komende jaar doen?