Hoe schrijf je een killer elevator pitch?

Een elevator pitch schrijven kan lastig zijn: je hebt maar één moment waarop het moet gebeuren, en vaak duurt het maar een paar minuten. Hoe zorg je dan dat je een pitch schrijft waar je je publiek mee omver blaast?

Door Tristan Hofman

Hoe schrijf je een goede pitch? Wat moet er in zitten, en wat is overbodig? En als ik maar beperkt de tijd heb om te praten, hoe zorg ik dan dat ik geen belangrijke dingen oversla? Dit zijn allemaal relevante vragen die je jezelf zult stellen wanneer jij moet pitchen. 

Maar, niet getreurd, want er is namelijk een tool die jou kan helpen bij het schrijven van je pitch en die er voor zorgt dat de kernpunten altijd aan bod komen.

Vandaag gaan we het namelijk hebben over het pitch canvas. Dit canvas omvat de belangrijkste elementen van een pitch en zorgt er voor dat jij met een goed verhaal voor de dag komt. In dit artikel leg ik de onderdelen van het canvas uit en vul ik hem in door mijn eigen onderneming GaiaFood als voorbeeld te gebruiken.

In het canvas hierboven zie je de belangrijkste onderdelen van een goede pitch; 5 onderdelen over je business case, 1 over het team en als slot een call 2 action. Wanneer mogelijk kun je hier ook nog de onderdelen tractie en funding aan toevoegen, maar dit is alleen mogelijk als je al met je onderneming begonnen bent. Laten we de stappen los doornemen en kijken hoe het model wordt ingevuld voor GaiaFood.

Stap 1: Het Probleem

Een val waar veel mensen in trappen is dat ze direct beginnen met de oplossing die ze hebben ontwikkeld. Doe dit niet! Hoewel jij als ondernemer waarschijnlijk als geen ander weet wat het probleem is, moet je er van uit gaan dat je publiek geen flauw benul heeft wat het probleem is dat je probeert op te lossen. Begin daarom altijd met het uitleggen van het probleem, op een pakkende manier.

Voorbeeld GaiaFood: In 2050 zijn er 10.000.000 mensen. Om al die mensen te voeden moeten we 50% meer voedsel produceren. Onze huidige voedselsystemen kunnen dat gat niet overbruggen.

Je ziet dat er een helder probleem is geschetst, wat de basis vormt voor de rest van je pitch. We gaan dan door naar de oplossing.

Stap 2: De Oplossing

De oplossing is hetgeen dat het probleem dat je net hebt omschreven, logischerwijs, gaat oplossen. Hier hoef je nog niet je hele businesscase uit te leggen, maar kun je een ideaalbeeld schetsen van hoe een oplossing er uit zou kunnen zien. In het geval van GaiaFood is de oplossing:

Insecten gebruiken als bestanddeel in voedingsproducten om zo te zorgen dat we de groeiende wereldbevolking kunnen blijven voeden.

De oplossing moet een idee geven van wat het bedrijf doet, maar hoeft dus nog niet alle details te laten zien. Dit doe je in de volgende stappen.

Stap 3: Het Product/De Dienst

In deze stap ga je specifieker in op wat het precies is dat jouw bedrijf doet of gaat doen. Je legt uit welk product of welke dienst je maakt, waarbij natuurlijk duidelijk moet worden dat dit nogsteeds de oplossing is voor het probleem uit stap 1.

Voor GaiaFood ziet dat er als volgt uit:

GaiaFood gaat heerlijke voeding maken op basis van insecten, beginnend met een eiwitpoeder gericht op sporters. Het assortiment zullen we uitbreiden met repen en op den duur ook een lijn vleesvervangers.

In stap twee vertelden we wat de oplossing was, in deze stap heb je verteld hoe je die oplossing concreet vorm gaat geven. Heb je dat gedaan, dan kun je door naar stap 4.

Stap 4: Unique Selling Point; USP

In stap vier ga je een belangrijke vraag beantwoorden: hoe ben jij anders dan de rest? Je kunt namelijk nog zo’n goed idee hebben, maar als jij niet een uniek voordeel hebt ten opzichte van anderen kan het betekenen dat je bedrijfsidee makkelijk gekopieerd kan worden en dat mensen daarom niet in je willen investeren.

Voor GaiaFood zag dit er als volgt uit:

GaiaFood heeft in-house expertise op het gebied van productontwikkeling en marketing waardoor we de producten in rap tempo kunnen afstemmen op marktvraag. Ook hebben we voordelige relaties met leveranciers waardoor we goedkoper kunnen leveren dan concurrenten.

In dit stuk laat je dus zien waarom iemand in jou zou moeten investeren als er nog iemand was met hetzelfde idee; wat jij hebt (of kunt krijgen) dat een ander niet heeft.

Hierna kun je door naar stap 5.

Stap 5: Verdienmodel

In stap 5 ga je een stap uitleggen die voor velen het meest interessant is: valt er ook wat te verdienen, en zo ja, hoe ga je dat dan doen?

Je kunt een geweldig idee hebben dat een gigantisch probleem kan oplossen, maar als er geen economisch draagvlak voor is schiet dit natuurlijk nogsteeds niet veel op. Je moet in een pitch daarom helder maken hoe er geld verdiend gaat worden met jouw bedrijf.

Voor GaiaFood zag dit er als volgt uit.

GaiaFood opent haar eigen webshop waarop de producten door consumenten direct kunnen worden gekocht tegen een prijs van €26,90 voor 500gram. Zowel op het eiwitpoeder als de andere producten richten we op een marge van 40% om te investeren in marketing en groei.

Op deze manier haal je al gelijk een hoop vragen weg bij de zakelijke juryleden die je ongetwijfeld zult tegenkomen.

Nu kun je door naar stap 6.

Stap 6: Het Team

Stap 6 gaat over het team achter het bedrijf. Jouw business case uitleggen is namelijk lang niet het hele verhaal. Met name in de vroege fases van het ondernemen gaan mensen namelijk ook veel geven om de mensen achter het bedrijf: waarom wil jij of willen jullie dit doen? wie gaat wat doen? Waarom zouden we vertrouwen moeten hebben in jullie?

Voor GaiaFood zag dit er als volgt uit:

Wij willen dit doen omdat we geloven dat voedsel eten op basis van insecten een integraal onderdeel moet worden van het Westerse dieet. We hebben daarom een team met 3 founders waarvan #1 marketing zal doen, #2 productontwikkeling en #3 operationele zaken.

Als je beginnend ondernemer bent is het lastig om je track record erbij te halen. Wat je wel kunt doen is een andere prestatie noemen die je hebt geleverd, als blijk van je karakater en doorzettingsvermogen. Zo hebben we bij GaiaFood vaak genoemd dat we samen een Iron Viking hadden gelopen, ofwel een marathon met 120 obstakels. Zo wek je vertrouwen bij je publiek dat jij het voor elkaar kunt krijgen.

Stap 7: Call 2 Action

Last but not least: wat WIL je precies van jouw publiek? wil je een investering? Nieuwe klanten? Een nieuw teamlid? De hoofdprijs winnen? Maak duidelijk waar je naar op zoek bent, pas dan kunnen mensen helpen.

Bij GaiaFood kozen we afhankelijk van het publiek een andere call2action. Als het potentiele klanten zijn vragen we of ze het willen proberen, als het investeerders zijn leggen we onze financieringsbehoefte uit. Kijk dus naar het publiek waar je voor moet pitchen en stem je Call2Action daar op af.

Voor de meeste mensen die dit kijken zullen deze vier punten voldoende zijn. Mocht je nu al verder zijn in je onderneming zijn er echter twee onderdelen die je ook nog mee kunt nemen om je business verder te onderbouwen. Dat zijn je tractie en je funding.

Bij je tractie ga je in op de successsen die je al behaald hebt. Hoeveel klanten heb je? Hoe snel groei je? Hoeveel nieuwe producten heb je gemaakt?

Bij funding ga je in op je financiering en de mogelijke behoefte die je hebt: hoe heb je het tot nu toe bekostigd? Heb je geld nodig? En zo ja, hoe veel?

Mochten deze punten voor jou relevant zijn, buig je hier dan zeker ook nog over.

Conclusie

Een pitch schrijven is knap lastig, maar kan een stuk makkelijker gemaakt worden als je gebruik maakt van het Pitch Canvas. De 7 stappen helpen je om structuur te geven aan je verhaal en er voor te zorgen dat alle belangrijke zaken aan bod komen.