Als professionals zijn we bewust en onbewust continu bezig met het evalueren van onze plek in de professionele hierarchie.
Zien mensen mij als competent? Nemen ze me serieus? Word ik gewaardeerd? Doet mijn werk er toe?
Om het antwoord te vinden op deze vragen halen we informatie uit de verscheidenheid aan informatie die andere mensen ons bewust en onbewust communiceren.
Soms door wat ze letterlijk zeggen. Soms door de manier waarop ze iets zeggen. En soms vind je juist in de ijzige stilte of het gebrek aan directe communicatie het antwoord op die vragen.
En dit alles is helemaal niet gek. Het liefst hebben we natuurlijk dat we worden gezien als slim. Als doordacht. Als sociaal. Als succesvol. Als gelukkig.
Dat voelt fijn, en het is best lekker om je fijn te voelen. Dat verdienen we allemaal, en ik gun het iedereen.
Maar in die behoefte om ons altijd fijn te willen voelen over wie wij (als professional) zijn creëren we, als we niet uitkijken, een situatie waarin we het onszelf en anderen op de lange termijn alleen maar moeilijker maken.
We vergeten dat we in een toevlucht naar het ‘mooie’ het ‘lelijke’ nooit zullen kunnen ontsnappen.
Niemand is zo mooi, succesvol, competent, of intelligent als zij zouden willen zijn.
Aan het einde van de dag zijn we allemaal mens. Hebben we allemaal onze kwalen. Maken we allemaal stomme fouten. En maken we ze vervolgens nog een keer.
En dat is helemaal niet erg.
Toch lijkt de ‘realiteit’ die social media je voorschotelt vaak anders te zijn; andere mensen lijken het altijd beter voor elkaar te hebben dan jij.